السيد عبد الحسين الطيب

306

اطيب البيان في تفسير القرآن (فارسى)

و يهتدى بضوء صباحه و يقتدى يتبلج اسفاره قرآن مجيد مرا زير بال خود نگاه دارد كه از خطرات دشمنان دين از شياطين انسى و جنى و كفار و مشركين و ارباب ضلالت و از آفات دينى محفوظ باشم و در ضلالت و گمراهى نيفتم و از خطورات و خيالات نفسانى و علاقه بزخارف دنيوى و از صفات خبيثه و اعمال سيئه مصون باشم . ( و يهتدى بضوء صباحه ) دنيا مثل شب بر اهل دنيا تاريك است و جهل و نادانى و كثرة معاصى قلب را تاريك مىكند و همين نحوى كه سفيده صبح طالع مىشود ظلمت شب را ميبرد كه در قرآن ميفرمايد قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَداً إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ مَنْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِياءٍ أَ فَلا تَسْمَعُونَ قصص آيه 71 - همين نحو اگر دين مقدس اسلام نبود و قرآن مجيد نازل نشده بود و بيانات ائمه هدى نبود مردم در ظلمت جهل بودند چنانچه در دوره جاهليت پس از عيسى ( ع ) الى زمان حضرت خاتم و بعثت آن حضرت و نزول قرآن سرتاسر دنيا را جهل احاطه كرده بود يهود از يك طرف نصارى از يك طرف مشركين از يك طرف طبيعى از يك طرف آتش - پرست آفتاب پرست ستاره پرست بت پرست و و و . . . و اگر معدودى قليل مثل اوصياء ابراهيم و عيسى و مؤمنين به آنها در ميان مردم بودند مقهور و مستور بودند اسلام و قرآن آمد كه ظلمت جهل را از بين برد اما براى كسانى كه زير بار اسلام و تمسك به قرآن بودند و بدبختانه در اين دوره زمان دارد روز بروز ظلمت جهل ازدياد پيدا مىكند و مردم از نور اسلام و ايمان و قرآن بهره‌بردارى نميكنند تا ظهور حضرت بقية اللَّه كه بيايد و اين تاريكيها را بر طرف كند . ( و يقتدى يتبلج اسفاره ) تبلج درخشندگيست و اسفار روشنايى قرآن درخشندگى است و روشنايى آن علم بحقايق آن است مىگويى پروردگارا مرا قرار بده از كسانى كه اقتداء كنم بدرخشندگى علوم قرآن در باب جماعت بايد مأمومين اقتداء كنند به امام جماعت با او ركوع و سجود و قيام و قعود و ذكر و تشهد و سلام دهند نه جلو بيفتند و نه عقب در باب دين هم لازم است اقتداء كنند به قرآن و بائمه هدى هر چه